lauantai 28. toukokuuta 2011

Nostimen vaihto osa 2 - köysityöt

Ensimmäinen osa nostimen vaihdosta löytyy täältä.

Kun mastolle on tehty tarvittavat toimenpiteet, on aika käydä käsiksi itse nostimeen. Homma alkaa vanhan nostimen katkaisulla. Katkaistuun vaijeriiin on hyvä laittaa pari kierrosta teippiä ympärille viimeistään katkaisu jälkeen estämään vaijerin rispaantumista. Teipin voi toki pyöräyttää vaijerin ympärille myös ennen vaijerin katkaisua ja katkaista sitten vaijeri teipin kohdalta. Itse en näe tavoilla juuri eroa, jokainen tekee tavallaan.

Leikkaa vanhasta nostimesta pleissattu lenkki veks.

Uusi nostin, 25 metriä 8mm dyneemaa.

Seuraava homma on pleissata vaijerin pää kiinni köyteen jotta uuden nostimen pujottaminen maston sisään onnistuisi helposti vanhaa nostinta apuna käyttäen. Suosittelen tähän hommaan lämpimästi pleissaustyökalua. Se helpottaa hommaa kummasti. Itseasiassa kiinni pleissaaminen on vähän ehkä hätävarjelun liiottelua, pelkällä tiukalla teippaamisellakin varmaan pärjäisi. Nostimiin ei kuitenkaan pujottaessa kohdistu järin suurta vetoa. Pelasin kuitenkin varman päälle sillä jos nostimet pujotusvaiheessa irtoavat toisistaan maston sisällä, on uuden nostimen pujottelu erittäin haastava tehtävä.


Nämä pitää yhdistää.

Pleissaustyökalu on loistava apu tässä hommassa.

Kas näin. Lyhyempikin matka olisi varmasti riittänyt.

Sitten vielä kerros teippiä päälle takertumisien välttämiseksi.

Kun uusi nostin on kiinnitetty vanhaan, on aika kiskoa vanhan nostimen avulla uusi nostin paikoilleen, eli esiin maston juuresta. 

Vanhan nostimen toinen pää, solmittuna maston ympärille.

Hetken nykimisen jälkeen uusi nostin putkahtaa esiin!

Sitten vain teippaukset ja pleissaukset irti. Nyt uusi nostin on paikallaan ja homma alkaa olla viimeistelyä vaille valmis. Enää on jäljellä uuden nostimen yläpään viimeistely joka tehdään rihmaamalla köyden päähän lenkki, jossa on kiinni sakkeli tai muu vastaava kiinnityskilke.


Pujota nostin kiinnityskilkkeen läpi.

Ompele köyden lenkki tiukasti kiinni esimerkiksi purjelangalla.

Kun olet ommellut lenkin tiukasti kiinni, solmi lanka ja katko hännät.

 Seuraava vaihe on rihmaaminen. Tämän vaiheen voisi toki korvata vaikkapa kutistesukalla, mutta mielestäni rihmaamalla tulee kauniimpi lopputulos. Rihmaus vaati hieman sorminäppäryyttä ja on ensimmäisillä kerroilla vaikeaa, mutta homman oppii kyllä tekemällä. Valokuvien otto oli tässä vaiheessa hieman hankalaa, mutta koittakaa kestää. 

Ota purjelankaa reilun mittainen pätkä. Mielummin liikaa kuin liian vähän. Langan kulutus riippuu rihmauksen pituudesta ja käyden paksuudesta. Itse taitoin köyttä ehkä vähän turhankin paljon päällekkäin joten rihmauksesta tuli kenties vähän turhankin pitkä. Pidemmällä taitoksella nostimen rihmaus ainakin kestää, mutta jos kaksin kerroin taitettu nostin ei mahdu taitumaan maston huipun kehrän kautta maston sisään, purje ei nouse ylös asti. Eli liioitellakaan ei kannata.

Tee lankaan lenkki joka on pidempi kuin rihmattava köyden osa. Muista jättää kiinnityskilkkeen puolelle reilun mittainen häntä. Taita lenkki köyden viereen ja ala pyörittää lankaa tiukasti köysien ympärille siten, että jokainen lankakierros tulee aivan edellisen langan viereen. Pidä huoli, että aluksi tekemäsi pitkä lenkki jää myös lankakerroksen alle. Mitä tiukemman paketin saat aikaiseksi, sen parempi lopputuloksesta tulee.


Lenkki ja häntä. Langan pitkä pää lähtee kiertämään ympäri.

Itselläni on tapana pitää pikkurilliä aluksi tehdyssä lenkissä, jotta lenkki ei karkaa mihinkään.

Kun olet saanut pyöritettyä langan koko matkan köyden ympärille, pujota langan pää aluksi tekemäsi lenkin läpi. Varo ettei juuri tiukalle kiertämäsi lankakerokset pääse tässä vaiheessa löystymään. Vedä kaikki ylimääräinen lanka lenkin läpi.

Loppupujotus.

Kun olet pujottanut loppulangan alkulenkin läpi, vedä voimakkaasti, mutta tasaisesti kiinnityskilkkeen puolella olevasta langan hännästä, joka alkuvaiheessa sinne jätettiin. Pitäisi tapahtua seuravaa: Alkulenkki vetäytyy noin puoleenväliin rihmattua aluetta vetäen mukanaan langan, jonka pyöritit köysien ympärille. Tämä lukitsee kierretyn langan paikoilleen estäen koko homman purkautumisen.

Rihmaus pääteltynä.

Langanpäät poikki ja homma on valmis!

Ensimmäistä kertaa rihmatessa voi olla varma, että lanka menee jossain vaiheessa sekaisin ja joutuu aloittamaan alusta. Mutta kun taidon kerran oppii, on siitä paljon hyötyä. Samalla tekniikalla voi kaikkien lenkkien tekemisen lisäksi esimerkiksi estää köysien purkautumisen. katkaisun jälkeen.

2 kommenttia:

  1. rihmaamisella tulee kaunis lopputulos, mutta eikö riittäisi paalusolmu, johon nostimen sakkeli laitetaan? Se olisi ainakin kestävä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, riittäisi varmaan. Tietty silloin pitää pitää huoli että nostin nousee ylös asti. Tarkoitan siis sitä että solmu ei mahdu kääntymään maston huipussa olevan rissan läpi. Pleissaamalla saisi parhaan lopputuloksen, mutta näiden "teknisten" köysien pleissaaminen on vielä opettelematta. Ehkä siitä vielä jatkossa lisää, jos/kun tarve tulee vastaan.

      Poista